اپل روزگار خوشی درچین ندارد.در این کشورمهم*ترین محصول درآمدزای آن یعنی آیفون با رقابت سختی ازجانب کمپانی *های فناوری داخلی روبه*رواست.میزان فروش کل اپل درچین طی سه ماهه دوم* سال*جاری درمقایسه همین بازه زمانی از*سال قدیم با ۳۳*درصدكم شدن روبه*روشده است.



به گزارش وعده صادق ،یکی از دلایل این کاهش، افزایش تولیدکنندگان داخلی چینی مانند هواوی، اوپو، ویوو و شیائومی است. بر اساس مشاهدات موسسه IDC این چهار برند در کنار یکدیگر۵۶*درصد بازار چین را به اختصاص داده*اند. محبوبیت آنها سبب شده در رده*بندی این مجموعه از بزرگترین فروشنده تلفن*همراه به پنجمین فروشنده بزرگ نزول نماید فقط ۸*درصد بازار را به اختصاص دهد. در این بین شرکت نوپای Gionee هم تلفن*های تلفن همراه ی با قیمت کمتر از ۱۰۰دلار به بازار عرضه می*کند و موسسه Strategy Analytics معتقد است که این شرکت بسیار زیاد زود به رقیب بزرگی جهت چین تبدیل می*شود.
یک نقد کلی نشان می*دهد که خوب یت اپل در بازارهای مختلف دلیل مهم ظهور چنین چالشی در چین است. تقلیدهای مکرری از طراحی آیفون انجام شده و به این ترتیب این دستگاه سخت*تر می*تواند در بازار عرض*اعضا نماید . از طرف دیگر غول فناوری جهان باید با استراتژی بازاریابی رقبای محلی معرفت سلیقه مخاطبان رقابت نماید .
تیم کوک، مدیرعلت ابیشتر شدن اپل در آخرین نشست خبری مربوط به درآمد این شرکـت از كم شدن عایدی در چین داد و آن را مرتبط به رکود اقتصادی در این کشور دانست. به* هرحال آنچه در زیر می*خوانید معین ات نحوه کار تعدادی از رقبای چینی اپل است.

اوپو

این کمپانی بعد از معرفی نخستین دستگاه تلفن همراه در* سال ۲۰۱۱میلادی کار *هایش را گسترش داد و به دومین فروشنده بزرگ تلفن*همراه در چین و چهارمین فروشنده بزرگ جهان تبدیل شد. موبایل *های شکیل آن مانند Selfie Expert R9 بسیار زیاد شبیه آیفون ۶S Plus هستند . در این تلفن*های همراه روی شارژ زود تمرکز شده است. به*طوری که برای دو ساعت حرف کردن با تلفن فقط نیاز است دستگاه ۵ دقیقه شارژ شود. بازبینی ویژگی*های دوربین سلفی پایین بودن قیمت در مقایسه با دستگاه*های مشابه از دلایل محبوبیت این برند به شمار می*روند.
در حال حاضر oppo R9 پرچمدار این برند است؛ موفق یت این تلفن*همراه به دلیل ارایه آن در اندازه کوچک و مبوسیله است. از طرف دیگر برای تبلیغ این تلفن به*طور مرتب از افراد مشهور و هنرپیشگان استفاده می*شود.
این شرکت جهت بیشتر شدن بایستی تعداد زیادتری از مشتریان اپل و سامسونگ را در شهرهای بزرگ از آن نماید . نیکل پنگ، مدیر بخش چین در موسسه فناوری Canalys می*گوید: میدان بعدی مبارزه جهت اوپو همین جاست.
اما چنین مسیری هموار نخواهد بود. اپل در مقایسه با برندهای دیگر عملکرد زیاد بهتری دارد. حدود ۴۰ *درصد مشتریان کنونی حتی با وجود آن*که مجبورند تلفن*های خود را ارتقا دهند، باز آن را ترجیح می*دهند.

ویوو

اوپو و ویوو رقبای مهم یکدیگر هستند هر دو این شرکت *ها بوسیله غول الکترونیکی چینی یعنی
BBK Electronics خلق شده*اند. شاید به همین دلیل است که مشابهت*های زیاد ی در روش*های بازاریابی هر دو آنها وجود دارد.
ویوو نیز جهت تبلیغ محصولات از افراد معروف مصرف می*کند هم حضـور قدرتمندی در شهرهای کوچکتر دارد. فروشگاه*های آن نیز طوری طراحی شده*اند تا مشتری زمان استفاده از دستگاه*های جدید احساس راحتی کند.
IDC در گزارشی می*نویسد: این جهت مشتریانی که در شهرهای کوچک زندگی می*کنند، یک مورد زیاد مطلوب است؛ چون آنها می*توانند زیاد آسان با دسترسی به خدمات بعد از فروش به فروشگاه*های فیزیکی بروند.

فروشگاه*های ویوو


همزمان با شدیدتر شدن رقابت برای دستیابی به سهمی از بازار تلفن*همراه چین، اوپو و ویوو نیز با یکدگیر رقابت تنگاتنگی را شروع کرده *اند. ویوو که کالاها جدید تری مانند V3 V3 Max دارد، در حال حاضر سومین فروشنده بزرگ تلفن هوشمند در چین است؛ اما میزان سهم آن در بازار از اوپو کمتر است.

هواوی

با فاصله*ای زیاد زیاد هواوی شناخته شده*ترین برند چین است بیشترین سهم از بازار این کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در بستر جهان ی هم این شرکـت بعد از سامسونگ اپل در رده سوم قرار دارد. این شرکـت به*تازگی خط نو ی از تلفن*های همراه Honor را در چین آمریکا ارایه کرده است. ۸ Honor مشتریانی را هدف گرفته که خواهان تلفن همراه ی با صفحه*نمایش بسیار زیاد بزرگ با قیمتی متوسط می باشند .
سری Honor از هواوی
این شرکت امیدوار است تا با ۸ Honor مشتریان آمریکایی را به خود جلب نماید . در چین هم هواوی دستگاه*های خود را با توجه به ویژگی*های خاصشان تبلیغ می*کند. به*عنوان مثال در Huawei P9 نکته خیلی مهم دو دوربین آن است. هواوی هم مانند رقبایش در این اواخر افراد زیاد دیده شده را برای تبلیغ کالاهای خود به کار گرفته است؛ ولی شیاهوان تای، تحلیلگر IDC درمورد این استراتژی تردید دارد. او می*نویسد: استخـدام افراد مشهور شاید در کوتاه*مدت تعداد مشتریان را بیفزاید، اما این به تنهایی برای گسترش تعداد مشتریان کافی نیست.



شیائومی

این برند درست مانند اپل (که بیشتر اوقات با اپل هم مقایسه می*شود) طی *سال قدیم شاهد كم شدن فروش محصولات خود بوده است. طبق گزارشIDC این شرکـت اکنون کمتر از ۱۰*درصد سهم بازار چین را در اختیار دارد که نسبت به ۱۶*درصد* سال قدیم کاهش قابل توجه ی داشته است. به *هرحال شیائومی با فروش آنلاین به مشتریان در چین سروصوت بسياري به پا کرد. این کمپانی با استفاده به همین دلیل ش و ارایه اخبار تمام انبارهای خود را خالی کرد و به این ترتیب تصور محبوبیت خود را بیش از پیش افزود؛ ولی رقبا سریع اینآموزش را اجرا کردند دیگر شیائومی انحصار فروش آنلاین را نداشت.
او می*گوید: به نظر می*رسد تب تاب برای خرید گوشی*های شیائومی در بازار فروکش کرده است. محصول ارزانقیمت Redmi بیشتر محموله*های آن را تشکیل می*دهد. برای مبارزه با این كم شدن فروش، شیائومی هم به تقلید از رقبای خود افراد معروف را دعوت کرده تا کالاهایش را تبلیغ کنند فروشگاه*های خرده*فروشی جالبی تأسیس کرده است.
سخنگوی رسمی این شرکت معتقد است که عملکرد فروش آن قابل قبول است؛ ولی به هر حال گزارش موسسه Strategy Analytics نیز شیائومی را چهارمین فروشنده بزرگ بازار می*داند که خود نشان*دهنده كم شدن فروش محصولات آن است.
برگرفته از سایت وعده صادق